Je hebt dan meteen
aan de school duidelijk gemaakt welke leerlingen echte pesters zijn
(geweest) en het misschien nu nog zijn, zodat de school hen vanaf nu
goed in de gaten kan houden. Jij en je ouders moeten dan wel vragen
deze informatie vertrouwelijk te behandelen zodat de pesters er niet
achter komen dat deze informatie van jou of van je ouders komt.
In het voortgezet
onderwijs heeft elke klas een of twee mentoren/mentrices. Dat zijn
docenten die zijn opgeleid om leerlingen op alle mogelijke onderwerpen
te begeleiden. Om dit goed te kunnen doen verzorgt de mentor elke week
een begeleidingsles.
Tijdens de eerste
begeleidingsles zou de mentor aan zijn leerlingen moeten vertellen dat
dit een veilige school is, waar leerlingen, docenten en ouders veilig
(mogen) zijn; dat de leerlingen om die reden regels met elkaar mogen
opstellen; deze in een contract vastleggen en ondertekenen, waarna
elke leerling en ouder een kopie van deze regels krijgt en het
contract in het leerlingenboek geplakt wordt zodat elke docent kan
weten wat de regels in deze klas zijn en hierop kan inspelen. Deze
methode is beschreven in de brochure Normen en waarden, een
concrete aanpak, over welke brochure op de website
www.bobvandermeer.info informatie is opgenomen. Omdat deze
methode goede resultaten oplevert, zou elke mentor of mentrix op de
hoogte moeten zijn van de inhoud van de brochure.
Je zou dus tijdens de
eerste begeleidingsles aan je mentor kunnen vragen of jullie als klas
regels met elkaar zouden mogen afspreken, zoals jullie dat
waarschijnlijk ook in het basisonderwijs al hebben gedaan. Als de
leerkrachten het in het basisonderwijs (nog) niet hebben gedaan, zou
je moeten vragen of het nu wél zou kunnen gebeuren: regels met
elkaar afspreken en elkaar op de naleving ervan kunnen en mogen
corrigeren. Dit geeft namelijk erg veel veiligheid.
Als de mentor niet
weet waar je het over hebt, moet je hem of haar maar de namen van de
bovengenoemde websites en van de producten geven.
Sommige mentoren
willen absoluut niet dat in hun klas wordt gepest en andere mentoren
vinden dit niet zo belangrijk of weten niet hoe leerlingen elkaar het
leven zuur kunnen maken. Om die reden zou elke school een beleid
moeten hebben om aan hun leerlingen veiligheid te bieden.
Al jaren ben ik bezig
om aan de politiek te vragen scholen te verplichten beleid te hebben.
Maar elke keer wordt dan artikel 23 in stelling gebracht. Dit artikel
regelt de vrijheid van onderwijs: het ministerie van Onderwijs mag
scholen derhalve niet verplichten een beleid te hebben. Heel gek, maar
waar. >>verder
|